marți, august 30, 2005

omagiu #2



OMAGIU strikes back!


Dupa cum am anuntat in numarul trecut, OMAGIU isi va dedica paginile urmatorului numar TURISMULUI. Ne-am gandit sa nu il lasam sa populeze singur paginile revistei, asa ca i-am deschis portile si TRIPULUI. Va invitam sa participati activ la acest battle, cu materialele voastre grafice, fotografice si textuale. Inainte de a da drumul luptei, cateva sfaturi spirituale si tehnice, pentru ca lupta sa se desfasoare in conditii de fair-play:

1. Spiritual advice

Unul din modelele ideologice ale globalizarii si una formele cele mai violente de exprimare ale societatii de consum este turismul. E destul sa vizualizam cohortele de turisti care ies din autocarele/panzerele lor si traverseaza in mars fortat "zonele patrimoniale" (fie ele istorice sau naturale, de peisaj), mitraliind cu aparatele de fotografiat, fara nici un fel de discernamant, artefactele care compun zona vizitata. Cea mai simpla definitie ar fi aceea de "blitz-krieg" (unde blitz nu e fulger ci chiar blitz-ul aparatului).
Imaginea precede obiectul, spune Baudrillard. Si atunci rezultatul acestui blitz krieg nu e decat intarirea imaginii preconcepute, cu care turistii pleaca la cucerirea locurilor exotice. E evident atunci ca nu mai poate fi vorba de nici un fel de contact cu destinatia.
La capatul opus, putem vorbi de moduri autentice de a calatori, fara a experimenta brutal sentimentul apartenentei la masa si fara a scurtcircuita posibilitatea contactului cu Celalalt, cu idei preconcepute.
De exemplu: in loc sa vizitam "splendidele orase ale fostei Iugoslavii", cu "ajutorul" unei agentii de turism, putem alege sa mergem la cateva festivaluri de muzica si cu un drum, vedem cum sta treaba si cu tara si oamenii ei. Cross-linkage-ul ne salveaza de turism, de consum, de ideologie...
Aparatul de fotografiat inceteaza sa mai fie ochiul cu care vedem un loc nou, ca in cazul turismului clasic. Ajungem sa experimentam autentic o parte din terra incognita. In fond conteaza calitatea, nu cantitatea, alta diferenta majora fata de turism, unde exista necesitatea "cunoasterii" ansamblului. Un turist fericit e un turist care a "vazut" toate elementele care compun imaginea preconceputa cu care a pornit la drum (exemplu de turist frustrat: un turist care viziteaza Egiptul si nu vede piramidele)... In schimb, un calator "roots" poate sa fie ultra-multumit dupa un trip in care viziteaza cateva dune din Sahara...
Nu exista reguli pentru a pune in schema o experienta a locului.
Locul se descopera in momentul tripului. Locul e tripul. Doar dupa ce ochiul (cu tot ambalajul lui, fizic si psihic) isi gaseste un loc in peisaj, aparatul de fotografiat poate ajunge o prelungire a lui, in incercarea de a surprinde locul...
Turismul ramane pasiv, in timp ce tripul e o experienta activa, care permite interactiunea cu locul prin care trecem. Or aceasta interactiune este cea care lasa urme, mai mult sau mai putin adanci in individ si, in acelasi timp, asupra locului.

Si atunci, o discutie despre turism presupune:

- o punere in lumina a presupozitiilor teoretice (ideologice), care stau in spatele fiecarui model de turism (turism religios, turism hotelier, etc.)
- punerea in scena a imaginilor (fotografie+grafica) care hranesc aceasta ideologie.

In cazul tripului, povestea intersecteaza mai multe planuri:

- urmele/urmarile lasate de loc/experienta in individ, felul in care locul ajunge sa schimbe esential/existential individul (de ex. bad trip-ul),
- urmele lasate de individ in situ (de ex. tripul graffiti),
- medii de interactiune, vizuale, auditive (de ex. festivaluri de muzica),
- suporturi fizice de interactiune (de ex. hostelurile:Funky Chicken).

Nuantele, combinatiile, random linkage-urile si cross-linkage-urile intre toate aceste perspective va apartin...

DEADLINE: 19 SEPTEMBRIE (2005)

2.Tech advice

Pentru fotografii:
scara 1:1/ 300 dpi/ CMYK/ TIFF/ Euroscale 2 colors.
VA RUGAM CALIBRATI IMAGINILE!

Pentru vectori:
Adobe Illustrator 10, CS, CS2, sau PDF.

Pentru text:
Folositi diacriticele gasite in Times New Roman CE sau Arial CE, adica UNICODE.
Pentru PC, daca nu le aveti instalate, cereti ajutorul domnului Google.
Pentru Mac: System preferences> International> Input menu> add romanian
(daca folositi mac-ul, ar trebui sa stiti deja asta...)
Incercati sa nu dati TAB-uri in text.
Formate: Word, Page, RTF, sau txt.

NU UITATI CREDIT-urile PENTRU FOTOGRAFII SI TEXT!!!

The OMAGIU crew
contact@omagiu.com
www.omagiu.com

Comments: Trimiteți un comentariu

<< Home
------------------------------------------------
Archives
Visit feeder.ro network
feeder.ro network
Opinion Polls & Market Research
la trecut (beta)

clandestino.ro

alternativ

Galerii foto
Archives
Mail
Igu
Logo

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

Hosted by ETP

Get Firefox